PDA

Vis full versjon : Noen prøvd Jakke felt M-04, 3-lags laminat?

kristian100
24-08-05, 17:05
Noen som har prøvd Jakke felt M-04, 3-lags laminat, som selges hos Miltrad.no? Er dette et godt kjøp? Hva materiel er den laget av?

Fen.
27-08-05, 03:29
gå heller for den nye goretexen til cato ringstad!

kristian100
27-08-05, 11:03
Hvor får du kjøpt den?

betterman
29-08-05, 18:50
Har anskaffet meg hele settet (bukse og jakke), men har bare prøvd det en gang på tur, så kan vel ikke kommentere så mye rundt det foreløpig, men det lille jeg har "opplevd" med utstyret er rett og slett positivt!
Behagelig å ha på, dekker de mest utsatte områdene godt (halsen, håndleddene etc) og har luftemuligheter på de tenkelige plassene.

Kan komme tilbake med mer etter litt mer prøving:)

JevèrMann
29-08-05, 21:29
Hvilke militære membranuniformer er i ommløp nå?
Hører mye om HH og Ringstad.. Sympatex og GoreTex..
Har ingen erfaring med membran hverken militært eller sivilt,
men det høres interessant ut.
Hva bør jeg velge hvis jeg kjøper meg en militær membran uniform?
Hva koster dette og hvor kan det kjøpes?

Spesialjegern
29-08-05, 23:04

Cato Ringstad er de som bruker Gore-tex og er forøvrig dem forsvaret har valgt til å produsere membran uniformene til forsvaret.

HellyHansen, NFM, Norrøna og Bergans var med på testrunden, men tapte mot Cato Ringstad som fikk den endelige kontrakten.

Er flest Cato Ringstad uniformer i omløp, og det er også denne som er å anbefale. Den brukte jeg i tjenesten på KJK og har den selv privat også.
Det er en meget bra uniform.

De øvrige fabrikantene har brukt:

HH - Hellytech ( Fikk mye klage av forsvaret pga. dårlig kvalitet)

NFM - Bretex

Norrøna og Bergans - Litt usikker, men vet at det ikke var Gore-tex.

JevèrMann
29-08-05, 23:27
Takker for god informasjon.

Diver
30-08-05, 07:49
Får man handlet direkte fra Cato Ringstad? Eller må det gå via forsvaret?
Er det muilig for sivile å få handlet membran uniform?

Lille Arne
30-08-05, 09:34

De uniformene fra Norrøna som jeg har sett var da vitterlig i Gore-tex. De selger forøvrig uniformen sin sivilt i helgrønn utførelse - i Gore-tex XCR:http://www.norrona.no/web/products.nsf/AppWPByDescriptionNO/b530b4c36b627796c1256b4f007e7076

Jeg ville bli overrasket om Bergans ikke bruker Dermizax i uniformen sin på samme måte som de bruker det i sivile turklær.

mtart
30-08-05, 10:41
Jeg tryna nettopp på sykkel på våt asfalt med sivil Recon jakke. Albuen er blå, men jakka er helt uten spor etter treffet med asfalten. Ryggsekken fikk derimot friksjonshull enkelte steder.
Jakka har jeg brukt som høst/vinterjakke med daglig bruk og kan ikke se slitasje! Kunne jeg fått den i camo så hadde jeg ikke nølt.

Sofakriger
30-08-05, 14:00
Jeg tryna nettopp på sykkel på våt asfalt med sivil Recon jakke. Albuen er blå, men jakka er helt uten spor etter treffet med asfalten. Ryggsekken fikk derimot friksjonshull enkelte steder.
Jakka har jeg brukt som høst/vinterjakke med daglig bruk og kan ikke se slitasje! Kunne jeg fått den i camo så hadde jeg ikke nølt.

Hmmm. Dette er jo ikke særlig vitenskaplig testing. Hvis du kunne vært så vennlig å også tryne på grus, tørr asfalt, brostein og betong ville det bli noe mer utfyllende. Gjerne også beskrive fallkurve, vekt (person og pakning), fart og andre faktorer som virker inn.

Dommern
30-08-05, 15:22
mtart, Milforums egen "crash test dummy"! :)

superpetre
30-08-05, 15:28
He he, konge sofakriger...

Spesialjegern
31-08-05, 23:46

De uniformene fra Norrøna som jeg har sett var da vitterlig i Gore-tex. De selger forøvrig uniformen sin sivilt i helgrønn utførelse - i Gore-tex XCR:http://www.norrona.no/web/products.nsf/AppWPByDescriptionNO/b530b4c36b627796c1256b4f007e7076

Jeg ville bli overrasket om Bergans ikke bruker Dermizax i uniformen sin på samme måte som de bruker det i sivile turklær.

Er godt mulig at Bergans brukte Dermizax i sine testuniformer.
Jeg har forhørt meg med både sikre kilder i forsvaret og forhandlere, og verken Bergans eller Norrøna brukte Gore-tex i sine testuniformer.
Det er kun Cato Ringstad som har brukt og fortsatt bruker Gore-tex.
Cato Ringstad scorte best i test under testperioden til forsvaret og endte derfor opp med den endelige kontrakten.

Spesialjegern
31-08-05, 23:56

Cato Ringstad er de som bruker Gore-tex og er forøvrig dem forsvaret har valgt til å produsere membran uniformene til forsvaret.

HellyHansen, NFM, Norrøna og Bergans var med på testrunden, men tapte mot Cato Ringstad som fikk den endelige kontrakten.

Er flest Cato Ringstad uniformer i omløp, og det er også denne som er å anbefale. Den brukte jeg i tjenesten på KJK og har den selv privat også.
Det er en meget bra uniform.

De øvrige fabrikantene har brukt:

HH - Hellytech ( Fikk mye klage av forsvaret pga. dårlig kvalitet)

NFM - Bretex

Rettelse: NFM har brukt Sympatex i sin membran uniform.

Vet at en av fabrikantene har brukt Bretex.
Cator Ringstad har brukt Gore-tex, HH har brukt HellyTech og NFM Sympatex, så da må det være enten Bergans eller Norrøna som har brukt Bretex.
For så vidt jeg har fått med meg så er det kun disse 5 fabrikantene som var med på testrunden av membran uniformer til forsvaret.

01-09-05, 01:45

Er godt mulig at Bergans brukte Dermizax i sine testuniformer.
Jeg har forhørt meg med både sikre kilder i forsvaret og forhandlere, og verken Bergans eller Norrøna brukte Gore-tex i sine testuniformer.
Det er kun Cato Ringstad som har brukt og fortsatt bruker Gore-tex.
Cato Ringstad scorte best i test under testperioden til forsvaret og endte derfor opp med den endelige kontrakten.

Jeg eier selv en Bergans M04 uniform og kan informere om at de bruker Dermizax. Har brukt uniformen nå i et halvt år, og er godt fornøyd med den så langt. Om noen har spørsmål angående denne varianten, send meg en PM.

FVK
01-09-05, 10:28
De Norrøna uniformene jeg har vært borti har vært i XCR Gore-tex, identiske med den sivile Recon dressen foruten at de var i norsk camo. Har vanskelig for å tro at en så annerkjent produsent som Norrøna skulle levere noe i Bretex, det må eventuellt ha vært fordi de ikke greide å produsere Gore-tex uniformen billig nok i forhold til forsvarets spesifikasjoner.
At Norrøna tapte anbudet vil jeg tro at heller gikk på pris enn kvalitet. Tror aldri at Norrøna har greid å matche prisen til Cato Ringstad.Norrøna er en sivil leverandør som er vant til å operere med helt andre kalkyler for fortjeneste (Recon dressen koster f.eks rundt 8000,-) imens Cato Ringstad er en leverandør av uniformer, arbeidsttøy osv.. Ser jo ellers ut til at Norrøna ikke lenger er de som leverer ryggsekker til forsvaret (ihvertfall ikke til mindre prioriterte avdelinger), i og med at vi har fått stridssekk og nye reconpacks i camo fra andre leverandører.
Selv har jeg erfaring med både Cato Ringstad sin uniform ( den jeg har er ikke merket med Gore-tex, men den har ser veldig slik ut, og har gode egenskaper så jeg kan godt tenke meg at den er det) og sivil Norrøna Recon dress i XCR. Godt fornøyd med begge. Norrøna dressen har vanntette glidelåser i luftingsåpningene, dette savner jeg på Cato uniformen som gjerne lekker litt gjennom de samme åpningene i ekstremt vått vær. Men sånne detaljer er med på å fordyre plaggene i stor grad.

Dommern
01-09-05, 13:26
Beklager litt off-topic, men hvem er de som lager de nye sekkene?

FVK
01-09-05, 14:18

Det kan se ut som om det er Bergans som lager de nye stridssekkene:
http://www.bergans.no/images/sekker/3030_large.jpg http://www.norrona.no/web/products.nsf/web/militaer_sekk_mellom/$file/0603_mellom.jpg

Helt lik Combat sekken til Norrøna, + fester for stridsvestlommer.

Bergans lager også denne:
http://www.bergans.no/images/sekker/3032_large.jpg http://www.norrona.no/web/products.nsf/web/jakt_sekk_mellom/$file/8123_mellom.jpg

Identisk med Norrøna Hjerkinn, en modell som har vært brukt bla. i KJK om jeg ikke tar feil.

Hvem som lager "Recon Pack" i kamomønster vet jeg ikke. Ryktene her på siden vil ha det til Cato Ringstad. Kvaliteten på kamo reconen virker ved første øyekast litt slettere enn på de nyeste modellene fra Norrøna (som har fått ny ramme og nytt bæresystem).

Beklager for å pense litt off-topic....
Edit: Norrøna sine sekker til høyre

Spesialjegern
02-09-05, 00:49
De Norrøna uniformene jeg har vært borti har vært i XCR Gore-tex, identiske med den sivile Recon dressen foruten at de var i norsk camo. Har vanskelig for å tro at en så annerkjent produsent som Norrøna skulle levere noe i Bretex, det må eventuellt ha vært fordi de ikke greide å produsere Gore-tex uniformen billig nok i forhold til forsvarets spesifikasjoner.
At Norrøna tapte anbudet vil jeg tro at heller gikk på pris enn kvalitet. Tror aldri at Norrøna har greid å matche prisen til Cato Ringstad.Norrøna er en sivil leverandør som er vant til å operere med helt andre kalkyler for fortjeneste (Recon dressen koster f.eks rundt 8000,-) imens Cato Ringstad er en leverandør av uniformer, arbeidsttøy osv.. Ser jo ellers ut til at Norrøna ikke lenger er de som leverer ryggsekker til forsvaret (ihvertfall ikke til mindre prioriterte avdelinger), i og med at vi har fått stridssekk og nye reconpacks i camo fra andre leverandører.
Selv har jeg erfaring med både Cato Ringstad sin uniform ( den jeg har er ikke merket med Gore-tex, men den har ser veldig slik ut, og har gode egenskaper så jeg kan godt tenke meg at den er det) og sivil Norrøna Recon dress i XCR. Godt fornøyd med begge. Norrøna dressen har vanntette glidelåser i luftingsåpningene, dette savner jeg på Cato uniformen som gjerne lekker litt gjennom de samme åpningene i ekstremt vått vær. Men sånne detaljer er med på å fordyre plaggene i stor grad.

Alle Cato Ringstad sine laminat uniformer som leveres nå er merket med Gore-tex, kun de første testuniformene som er levert uten.
Brukte Cato sin laminat uniform i hele tjenesten på KJK, i både fint, vått, ekstremt vått, kaldt etc, og jeg har ikke hatt noe problem med at det seiv vann inn gjennom lufteåpningene. Men er kanskje ikke alle som har skjønt at man ikke skal svømme i søla med den!? :) hehe

Cato Ringstad uniformen koster forøvrig litt over 7000 kr inkl. moms.

12-09-05, 08:05

Hvem som lager "Recon Pack" i kamomønster vet jeg ikke. Ryktene her på siden vil ha det til Cato Ringstad. Kvaliteten på kamo reconen virker ved første øyekast litt slettere enn på de nyeste modellene fra Norrøna (som har fått ny ramme og nytt bæresystem).

Beklager for å pense litt off-topic....

Jeg kan bekrefte at det er Cato Ringstad som lager Recon i kamo. Jeg kan også fortelle at kvaliteten på disse ikke er noe å skryte av.

1-C-7
12-09-05, 15:27
Hmm, var i Jegbn. 03/04 mener vi hadde Reckon fra Bergans. Kan muligens være feil og at det er Cato R. som lagde den. Uansett, den kan ikke sammenlignes med Norrønas versjon. Greide å mer eller mindre ødelegge to slike sekker. Hadde diverse sveiser som røyk samt at justeringsskinna i metall inne i hoftebeltet knakk. Vel og merke med 35 kg pluss i sekken. Er like festelig hver gang noe ryker lang inni gokk i gaupeland og du må til med "McGyver" løsninger.

12-09-05, 21:36
Så vidt jeg kan huske så har de en "god blanding" av Recon Packs på GP. Husker den ene gangen jeg byttet sekken min på depot, at jeg var nøye med å sjekke at det faktisk var en lapp nær toppen av meisen det stod Norrøna på. Om de andre er Cato Ringstad, er jeg ikke 100% sikker på.

Parafin
18-09-05, 00:22
Hva ligger en gore-tex uniform fra cato ringstad på egentlig?

Frosken
18-09-05, 18:21
alt formye i forhold til kvalitet! bråker så jævli.

r66
20-09-05, 00:36
Til alle dere som strides om membrantyper, tror nok ikke Ringstad sin uniform var med goretex membran, de er nemmelig en større og kostbar prosess som må til, For at Gore skal godkjenne de produktene og produsentene som får lov til å bruke Goretex membran, og de er neppe Ringstad sin.... Til de som har Ringstad sin..... sjekk om de er et"goretex"merke på plagget....... er de det, ja da bør de være ekte...

Den nye uniformen kommer fra HH spesialprodukter, og er en helly tech kvalitet, og husk...... alt av membraner som sluttet med tex er ikke Goretex!!!

Hilsen en som jobber med klær.

Spesialjegern
20-09-05, 19:00
Til alle dere som strides om membrantyper, tror nok ikke Ringstad sin uniform var med goretex membran, de er nemmelig en større og kostbar prosess som må til, For at Gore skal godkjenne de produktene og produsentene som får lov til å bruke Goretex membran, og de er neppe Ringstad sin.... Til de som har Ringstad sin..... sjekk om de er et"goretex"merke på plagget....... er de det, ja da bør de være ekte...

Den nye uniformen kommer fra HH spesialprodukter, og er en helly tech kvalitet, og husk...... alt av membraner som sluttet med tex er ikke Goretex!!!

Hilsen en som jobber med klær.

Jeg har prata med Cato Ringstad, og har fått vite at det er kun de første testuniformene som er uten gore-tex merket. Men alle Gore-tex uniofrmer fra cato ringstad nå leveres med Gore-tex merking.
Det er kun Cato Ringstad som har sydd uniformene i Gore-tex.