Støtt Milforum på Vipps #587 879

Gå alene

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • regs
    Trådstarter

    Gå alene

    Jeg lurer på litt med dette å gå alene på tur. Siden jeg er umyndig blir jeg ofte nektet å gå alene på tur hvis ikke det er i nærområdet. Jeg kan forstå det, men samtidig føler jeg meg såpass ansvarlig og turvant at jeg godt kunne dratt alene.

    Har dere noen synspunkter på dette? Det sies jo at d...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • Ingunn
    Trådstarter

    #2
    Hei

    Jeg har gått en god del alene og trives svært godt med det. Jeg begynte å gå turer alene før jeg ble myndig, og ser ikke på det som noe stort problem såfremt man tar sine forholdsregler. Går man alene bør man definitivt ha med seg enten telt eller jervenduk. Man bør også være sørge for at noe...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • riflen som synger
      PENSJONIST
      • 2004
      • 218

      #3
      Du får be dem vise deg såpass tillit. Jeg har gitt the duke lov til å gå alene sia han var 14, også på overnattingstur. Vi gamle har litt for lett for å undervurdere ungdomen. Har vel noe med det å gjøre at noen av dem er noe late drog, men de aller fleste er det tak i bare det får sjansen og muligh...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • regs
        Trådstarter

        #4
        Hehe, enig i alt dette.

        Klart at vinterstid er risikoen mye høyere for at noe skal skje. (Skred, utrygge vann osv) Vidden i Bergen, og overnattingsturer rundt omkring går greit, men det er visst vinterdelen de liker minst.

        Godt poeng å få de til å innse hvordan de var da de var unge, spesiel...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Graabein
          Trådstarter

          #5
          La en ting være klinkende klart: Det er KUNNSKAP som er den avgjørende faktoren - gammel som ung - om man skal våge seg på "oppdagelsestur" på egenhånd eller ikke. Det faller seg naturlig at en eldre person - som har vært med på "game`et" i flere år har større forutsetninger for å mestre evt. krise-...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Ugl
            Trådstarter

            #6
            Re: Gå alene

            Opprinnelig skrevet av regs
            PS. Jervenduken er alltid med, så jeg ser ikke problemet ved enkle benbrudd så lenge jeg sier ifra hvor jeg går. Ekstra mat er også med.
            Bare en liten kommentarer til dette du skriver her...
            Jeg jobber i ambulanse og har sett noen beinbrudd og andre ting som ...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Veivisern
              PENSJONIST
              • 2005
              • 142

              #7
              Er enig med Ingunn sin fremgangsmåte tidligere i forumet. Har mye av den samme bakgrunnen selv, og labbet mye alene i skog og mark vår-sommer-høst da jeg gikk på ungdomsskolen og vgs. Det er mye lettere å få aksept for slike turer. Start med rolig terreng, ikke 2 ukers ekspedisjon som jomfruturen, m...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • regs
                Trådstarter

                #8
                Gå alene

                Nedkjøling ved benbrudd og lignende er noe å passe på tydeligvis. Takk for meningen din. Synes ikke sikkerheten kan være bedre enn med jervenduken.

                Klart, det tryggeste er å gå alene, helst minst tre, så kan en gå etter hjelp og en bli igjen hvis det skjer noe.

                Fjellvettreglene er...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Graabein
                  Trådstarter

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Veivisern
                  Her trengs kunnskaper OG erfaring - ikke noe enten/eller.
                  Hva er forskjellen på "kunnskap" og "erfaring"? Er ikke kunnskap og erfaring tilnærmingsvis likt i en praktisk rettet context, som det friluftsliv er? Er det å forstå at en villmann med 20 års erfaring fra frilufts...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Veivisern
                    PENSJONIST
                    • 2005
                    • 142

                    #10
                    Med å dele inn i forskjellen på kunnskap og erfaring mener jeg at kunnskap er teorien, erfaring er praksis. Er ikke alltid at teorikunnskapene er helt på nett selv hos erfarne folk, og det er definitivt ikke alltid at erfaringen er tilstede hos de som har mye kunnskap (f.eks. fra div kurs). Så må ma...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • TMD
                      PENSJONIST
                      • 2004
                      • 133

                      #11
                      Ble nettopp myndig (føler meg ikke mer voksen av den grunn) og skal legge ut på 2-3 ukers tur i sommer, alene. Selv om foreldrene mine kanskje var litt skeptiske i utgangspunktet, har de likevel tro nok på meg til å sende meg ut i villmarken. De viktigste grunnene til at de er positive er nok det at...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • The Duke
                        PENSJONIST
                        • 2004
                        • 18

                        #12
                        Hei ”TMD”

                        Ser du skal på en 2-3 ukers tur til sommeren. Hvor har du planer om å dra? Hva med Børgefjell? Kunne gjerne tenkt meg å delta på turen din vis det er mulig. Har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre i sommer. Har søkt på en sommer jobb i Bettles (Alaska USA). Fortsatt noen uker før je...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • TMD
                          PENSJONIST
                          • 2004
                          • 133

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av The Duke
                          Hei ”TMD”

                          Ser du skal på en 2-3 ukers tur til sommeren. Hvor har du planer om å dra? Hva med Børgefjell? Kunne gjerne tenkt meg å delta på turen din vis det er mulig. Har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre i sommer. Har søkt på en sommer jobb i Bettles (Alaska USA). Fortsatt no...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • The Duke
                            PENSJONIST
                            • 2004
                            • 18

                            #14
                            Hei.
                            Børgefjell høres jo bra ut. Ja jeg får som sagt svar fra Bettles i løpet av dem nærmaste ukene.
                            Å da vet jeg om jeg hiver meg med på turen din. Men jeg skal gi lyd fra meg så snart jeg har fått avklarert den jobb søknaden. I alle fall frister det veldig med en tur til Børgefjell i sommer.
                            ...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • xaction
                              RESERVIST
                              • 2005
                              • 253

                              #15
                              Den ultimate ekspedisjonen for meg er å gå alene til Syd- og Nordpolen, men ellers så synes jeg ikke det er noe poeng i seg selv å dra alene, da det er svært få andre turer som gir deg noe status for å ha gjort dem alene. For meg har det imidlertid vært nødvendig noen ganger, i det de fleste jeg kje...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • lanber2083
                                PENSJONIST
                                • 2005
                                • 32

                                #16
                                Jeg er heller ikke myndig før en god stund. I begynnelsen var foreldra litt skeptiske til mine små ekspidisjoner mangfoldige kilometer fra all sivilisasjon.. Men det er betydlig bedre nå.. Tenker så smått på en ukes tur neste sommer. Skal bli deilig...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                Googleannonse

                                Collapse

                                Forumstruktur

                                Collapse

                                Working...