PDA

Vis full versjon : Kreatin

Forvarets offisielle sider finner du her Forsvaret.no

idla_
14-09-04, 18:45
Jeg kjøpte inn litt forskjellige typer kosttilskudd her om dagen, blant annet kreatin. Kreatin er jo som kjent et prestasjonsfremmende tilskudd. Hvis jeg brukte dette under konkurranse, ville jeg bli tatt for juks?

</span>__________________
<span class=postBody>idland84@hotmail.com</span>

Vidis
14-09-04, 21:30
Bruk av kreatin under konkurranse er fult lovlig! Blir brukt av mangen idrettsutøvere for bedre prestasjoner. På http://www.antidoping.no*finnes en liste over hva som ikke er lov i norsk idrett.

<span class=postBody>Tren hardt, bli hard!</span>

Denieru
24-09-04, 09:31
Hadde tenkt å begynne på kreatin, men hørte at etterhvert slutter kroppen å produsere det selv. Finnes det ikke en slags katalysator som kan øke kroppens egen produksjon av kreatin, isteden for å tilføre det manuelt/kunstig?

</span>

Kjetil
24-09-04, 12:42
Hehe </P>

Får ikke håpe at kroppen slutter og produsere kreatin, for da vil du desverre dø. Kroppen trenger kreatin(fosfat) for å få energi til ulike oppgaver. Når du spiser vanlig mat brukes energien i maten til og bygge opp kreatinfosfat grupper(atp). Bindingene mellom disse gruppene er såkalte høyenergibindinger. Når disse bindingene brytes får kroppen energi som kan brukes til arbeid. Ved og ta kreatin øker du mengden av disse kreatinfosfatene i kroppens celler og du får dermed mer tilgjengelig energi. Dermed klarer en og yte mer på treningsøkteer og konkurranser. Bare husk og drikk mye vann for kreatin suger vann ut av cellene.</P>

Får ikke håpe d ble for teknisk. Lærte noe nyttig på skolen allikevel da, hadde ikke trodd*d, hehe*</P>

</span>

Rake
24-09-04, 16:46
<BLOCKQUOTE>quote: <hr> Originally posted by: Denieru
"Hadde tenkt å begynne på kreatin, men hørte at etterhvert slutter kroppen å produsere det selv. Finnes det ikke en slags katalysator som kan øke kroppens egen produksjon av kreatin, isteden for å tilføre det manuelt/kunstig?"<HR></BLOCKQUOTE>

Det at kroppen slutter å produsere kreatin er det ingen fare for.

Men, det er jo en gammel, og utbredt myte, derfor kjører mange "kurer" med kreatin (6-7-8 uker med kreatin)

<span class=postBody>and-rak(a)online.no</span>

Denieru
25-09-04, 12:44
Takk for at dere forklarte meg det :)</P>

</span>

No fear
12-11-04, 19:02
Men du må vite det at bare fordi kreatinen fungerer bra på kameraten din så behøver den ikke å fungere like bra eller ha effekt på deg i det hele tatt ( lært av egen erfaring). Prøv den før du kjøper store mengder.

<span class=postBody>Give gas, kick ass!</span>

Crazy_K
12-11-04, 20:13
I tillegg til at forskning kan tyde på at kroppen produserer mindre kreatin ved kunstig inntak, så kan man få kroppen til å produsere mer kreatin ved å spise riktig...bare så det er sagt.</P>

Er av prinsipp mot alle former for prestasjonsfremmende midler, da det finnes flere typer som kan ødelegge kroppen din, ukjente bivirkninger, osv.</P>

Helt greit at andre gjør det, men ikke noe jeg ville gjort selv.</P>

<span class=postBody>Live fast, Die young</span>

Kristoffer
01-01-05, 17:29
Det er vel med kreatin som med alle andre "viundermidler" vi stapper i oss for tiden i tablettform og som kan blandes ut i drinker osv. Dette er stort sett stoffer som fins i kroppen fra før og som vi henter fra det vi ellers spiser.

Det som er litt dumt er at kroppen etterhvert venner seg til at den får en dose (la oss si kreatin, men det gjelder også c-vitamin for å holde seg frisk osv)

hver dag og det normale opptaket/produksjonen avtar. Ikke helt, men en som går på f.eks c vitamin tabletter for å holde seg frisk vil dermed få mindre ut av en appelsin på helvettesuken enn en som ikke spiser vitamin tabletter. Det samme gjelder kreatin. Hvilket kan være kjekt å ha. Personlig prøver jeg å holde meg unna sånt mest mulig. Jeg vil ikke gjøre meg avhengig av å drasse med meg tabletter/kosttilskudd overalt for å holde formen ved like.

Dette er ganske satt på spissen, men det er desverre det som skjer.

Ingen kritikk til de som bruker det, men man bør kanskje ha dette i bakhodet.

<span class=postBody>Sikt høyt og kom lengre</span>

84mm
02-01-05, 15:23
Anbefaler å lese serien om kreatin på trim.no. Den er i fire deler og starter her: http://www.trim.no/artikkel.php?id=423</P>

84mm</P>

<span class=postBody>jeg har donert, har du?</span>

L4rZ
02-01-05, 16:10
<FONT size=1>Prøvde kreatin selv en gang,og det fungerte ganske så bra. Men da jeg var ferdig med boksen så sank motivasjonen fordi jeg ikke klarte å yte like bra som jeg gjorde med kreatin. Dette er jo også noe å tenke over...</FONT>

<span class=postBody>Jau jau, hest og sau.</span>

Rake
02-01-05, 19:18
Heisann!

Allright! Inne på kreatinbruk igjen!

Er masse myter, og dilldall ute om kreatin, så jeg tenkte jeg skulle klare opp litt her.

For det første, som sagt tidligere, så selv om kreatin er et stoff naturlig i kroppen så hemmer ikke bruk av kreatintilskudd kroppen sin egen produksjon! Omfattende studier viser at opp til fem års bruk ikke er skadelig.

(Prøver å forklare hva som skjer: Den endogene(indre) produksjonen av kreatin vil gå ned som følger av det exogene(tilførte) inntaket av kreatin. Dette kommer av at muskelcellen er full. Den endogene produksjonen vil være tilbake igjen når et exogent inntak slutter og muskelcellen tømmes.)

Å kjøre kreatin sammenhengnde vil likevel føre til at effekten synker, etter som kroppen vender seg

Men, når du bruker kreatintilskudd så vil du ha bruk for mye større mengder vann enn ellers.

I forbindelse med vannbehovet jeg ikke vil anbefale å kjøre kreatintilskudd på samme tid som du trener langdistanseløping/svømming - du vil rett og slett slite med dehydrering, og desutten vil musklene lettere få krampe.

Uten å ha prøvd det selv, vil jeg tro at kreatin vil ha en positiv innvirkning på kortdistanseløping/svømming, hvor eksplosiv/anaerob styrke spiller den viktigste rollen.

At prestasjonsevnen synker når du slutter å bruke kreatin er naturlig - og pokker så demotiverende ;) Kan være flere måter å "løse" dette på. Et alternativ er å trappe ned på kreatindosende gradvis, til du slutter helt.

Noe annet kan være å kjøre en annen type trening, f.eks. mer utholdenhetsrettet, her vil ikke kreatinen ha spilt noen videre stor innvirkning uansett + du får fordelen med variasjon. (Snakker her om styrketrening)

Og dersom en velger å bruke kreatintilskudd er det mange "triks" for å optimalisere bruket. Økt vanninntak bør være selvfølgelig. I tillegg kommer tidspunkt for inntak, som hvertfall hvertfall bør være før og etter trening - og etter trening sammen med en tilstrekkelig mengde raske karbohydrater...

... hmm, man kan nesten skrive en hel bok om kreatin - og hvertfall halvparten av alt i boka vil være omdiskuterte temaer der ikke alle er enige.. dilldall. ;)

-- Edited by Rake at 18:50, 2005-01-02

<span class=postBody>and-rak(a)online.no</span>

Forvarets offisielle sider finner du her Forsvaret.no